Általános szerződési feltételek
(a továbbiakban ÁSZF)
Iván Nikolett (e.v.)
A www.ivandekor.hu webáruházban elektronikus úton
megrendelést leadó vásárlók részére.
Preambulum
Üdvözlöm! Legyen kedves a megrendelése véglegesítése előtt figyelmesen elolvasni az adott dokumentumot, vagyis az Általános Szerződési Feltételeket (a továbbiakban: ÁSZF-et)!
A jelen ÁSZF elfogadása a redelés előfeltétele.
Amennyiben kérdése lenne az ÁSZF-fel, valamely termékekkel, a honlap használatával, a vásárlás menetével, kérem, vegye fel velem a kapcsolatot a megadott elérhetőségek valamelyikén!
Impresszum
1. Az Eladó adatai
Név: Iván Nikolett
Székhely : 2119 Pécel, Szent Erzsébet körút 19/1.
Postacím: 2119 Pécel, Szent Erzsébet körút 19/1.
Nyilvántartásba vétel dátuma: 2022.03.01
Nyilvántartási szám /cégjegyzékszám: 56897959
Adószám:58376827-1-33
Bankszámlaszám: 11773164-00297473
Honlap: www.ivankreativdekor.hu
Szolgáltató a Megrendelővel való jogviszonyban kisadózó vállalkozásként jár el.
Telefonszám: +36-20-425-3732
E-mail: ivankreativdekor@gmail.com
Tárhely szolgáltató adatai:
Tárhely szolgáltató neve: Webnode AG.
Székhely: Badenerstrasse 47, 8004 Zurich Switzerland
VONATKOZÓ JOGSZABÁLYOK
A szerződésre különösen az alábbi jogszabályok vonatkoznak:
* 1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről (továbbiakban: Fgy.tv.)
* 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről (továbbiakban: Eker.tv.)
* 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről (továbbiakban: Ptk.)
* 1999. évi LXXVI. törvény a szerzői jogról (továbbiakban: Szjt.)
* 2016. évi CXXX. törvény a polgári perrendtartásról (a továbbiakban: Pp.)
* 45/2014 (II.26) Kormányrendelet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól (továbbiakban: 45/2014-es Korm. rend.)
* 151/2003. (IX. 22.)az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló (továbbiakban: 151/2003-as Kormányrendelet)
* 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól (továbbiakban: NGM rend.)
* Az Európai Parlament és Tanács 524/2013/EU rendelete a fogyasztói jogviták online rendezéséről, valamint a 2006/2004/EK rendelet és a 2009/22/EK irányelv módosításáról (továbbiakban: EU rend.)
Általános rendelkezések
A www.ivandekor.hu áruház (a továbbiakban: szolgáltató) Iván Nikolett EV. (2119 Pécel, Szent Erzsébet körút 19/1, nyilvántartási szám: 56897959, adószám: 58376827-1-33) interneten elérhető termékköre, amely a szolgáltató által készített és forgalmazott dekorációs tárgyakat, esküvői csokrokat kínálja eladásra. A webáruházon keresztül történt elektronikus rendelésleadással a jelen dokumentumban leírt feltételek szerint vásárlási szerződés jön létre szolgáltató és a rendelést leadó magánszemély vagy cég (továbbiakban megrendelő) között.
Szerződő felek azonosítása
A vásárlási szerződés az Iván Nikolett EV. (2119 Pécel, Szent Erzsébet körút 19/1., nyilvántartási szám: 56897959, adószám: 58376827-1-33; E-mail: ivankreativdekor@gmil.com), mint eladó, és a megrendelő, mint vevő között jön létre. A megrendelő a rendelés leadása során regisztrál, ennek során megadja vásárlási adatait, amelyeket minden egyes rendelés leadásánál lehetősége van módosítani, és a szolgáltató ezeknek megfelelően teljesíti a megrendelést és állítja ki a számlát. A hibás vagy nem valós adatok megadásából eredő károkért a szolgáltatót semmilyen felelősség nem terheli.
Árak és termékinformáció
Az weboldalon és a termékek adatlapján feltüntetett ár az adott termék végső fogyasztói ára, amelynek érvényessége kizárólag az adott megjelenés időpontjára vonatkozik. Amennyiben a megrendelő megrendelést ad le egy termékre, úgy az eladó kötelezi magát, hogy a kiválasztott terméket a megrendeléskor érvényes végső fogyasztói áron szállítja ki a megrendelőnek. Ezt az árat a megrendelésre küldött visszaigazolás tartalmazza. A web áruházban a termékek adatlapján feltüntetésre kerülnek a termékkel kapcsolatos tudnivalók, biztonsági és fogyasztást segítő információk, amelyek az előzetes tájékozódást segítik. A megrendelő által megvásárolt (átvett) termék csomagolása tartalmazza mindazon tájékoztatásokat, amelyek az adott termékre jellemzőek, mind az összetételét, mind pedig a használatát és felhasználását illetően. A megrendelő a termék átvételét követően köteles az említett tájékoztatást alaposan elolvasni és megismerni. A megrendelő az eltérő tulajdonságú terméket nem köteles átvenni. Amennyiben valamely rendelés vagy rendelések bármilyen okból módosításra, összevonásra kerülnek, a módosított rendelésre a módosítás időpontjában érvényes kondíciók vonatkoznak.
A szolgáltató felelősségvállalása
A webáruház működésével és a kiszállítással kapcsolatos tudnivalók a weboldal szállítási és fizetési feltételek menüpontjában olvashatók. A szolgáltató vállalja, hogy a fent jelzett dokumentumban leírtakat magára nézve kötelezőnek tekinti és azok teljesüléséért mindent elkövet.
A megrendelő felelősségvállalása
Megrendelő tudomásul veszi, hogy a megrendelés leadása részéről ajánlatnak minősül, melyhez kötve van. Megrendelő rendelése jóváhagyásával jelen szerződést elfogadja, és az itt leírtak be nem tartásával szerződésszegést követ el, melyért jogi felelősséggel tartozik. Megrendelő vállalja, hogy az általa jóváhagyott rendelésekben megrendelt árut tartalmazó küldemények átvételéről és kifizetéséről gondoskodik az általa választott szállítási és fizetési módoknak megfelelően. Amennyiben a küldemény kézbesítése a megrendelő hibájából meghiúsul, az ebből eredő többletköltségeket a megrendelő megtéríti a szolgáltató számára.
A szerződés hatálya
Jelen szerződés a megrendelés jóváhagyásával lép hatályba, és a megrendelés teljesülésével zárul le. Folyamatos rendelés esetén a szerződés mindaddig hatályban marad, amíg felek összes egymással szembeni követelése nem teljesül. Az szolgáltató webáruházának rendszere minden az ott leadott érvényes rendelésnek automatikusan rendelésazonosító-számot (rendelésszámot) ad, melyet a jóváhagyást követő oldalon, illetve a megrendelő által megadott címre küldött rendelésigazoló e-mailben közöl. Csak a rendelésazonosítóval rendelkező megrendelés érvényes! A megrendelés visszaigazolását áruházunk a megrendelés leadását követően haladéktalanul, de legfeljebb 48 órán belül igazolja vissza. A vásárlási szerződés a visszaigazolással jön létre. Amennyiben a megrendelést 48 órán belül nem igazoljuk vissza, úgy a megrendelő az ajánlati kötöttsége alól mentesül.
Vásárlástól való elállás
Fogyasztónak – a Ptk szerint – csak a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy minősül, így jogi személyek nem élhetnek az indokolás nélküli elállási joggal.
A Fogyasztót a 45/2014-es Korm. rendelet alapján megilleti az indoklás nélküli elállás joga. A Fogyasztó az elállási jogát
- termék adásvételére irányuló szerződés esetén
aa) a terméknek
ab) több termék adásvételekor, ha az egyes termékek szolgáltatása eltérő időpontban történik, az utoljára szolgáltatott terméknek,
a fogyasztó vagy az általa megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy általi átvételének napjától számított 14 napos határidőn belül gyakorolhatja.
A jelen pontban foglaltak nem érintik a Fogyasztó azon jogát, hogy az e pontban meghatározott elállási jogát a szerződés megkötésének napja és a termék átvételének napja közötti időszakban is gyakorolja.
Ha a szerződés megkötésére a fogyasztó tett ajánlatot, a Fogyasztót a szerződés megkötése előtt megilleti az ajánlat visszavonásának joga, ami a szerződés megkötésére kiterjedő ajánlati kötöttséget megszünteti.
Elállási nyilatkozat, a Fogyasztót megillető elállási vagy felmondási jog gyakorlásaA Fogyasztó a45/2014-es Korm. rendeletben biztosított jogát az erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozat útján, vagy a honlapról is elérhető – jelen ÁSZF végén található – nyilatkozat-minta felhasználásával gyakorolhatja.
Írásban történő elállás esetén elegendő az elállási nyilatkozatot elküldeni 14 napon belül.
A Fogyasztó elállási nyilatkozatának érvényességeAz elállási jogot határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, ha a Fogyasztó nyilatkozatát határidőn belül elküldi. A határidő 14nap.
A Fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy az elállás jogát e rendelkezéssel összhangban gyakorolta.
Az Eladó a Fogyasztó elállási nyilatkozatát annak megérkezését követően köteles elektronikus adathordozón visszaigazolni.
Az Eladó kötelezettségei a Fogyasztó elállása eseténAz Eladó visszatérítési kötelezettségeHa a Fogyasztó a 45/2014-es Korm. rendeletnek megfelelően eláll a szerződéstől, az Eladó legkésőbb az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül visszatéríti a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett termék összegét, a teljesítéssel összefüggésben felmerült teljes költséget, beleértve a szállítással kapcsolatban felmerült költségeket is.
Eladó felhívja a figyelmet arra, hogy a vevő köteles a saját költségén, hibátlan, sérülésmentes állapotban visszajuttatni az Eladónak a címére. Postán maradó csomagként, illetve csomagpontra/ csomag automatába nem küldheti el.
Az Eladó visszatérítési kötelezettségének módja
A 45/2014-es Korm. rendeletnek megfelelő elállás esetén az Eladó a Fogyasztónak visszajáró összeget a fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon téríti vissza.
A Fogyasztó kifejezett beleegyezése alapján az Eladó a visszatérítésre más fizetési módot is alkalmazhat, de a Fogyasztót ebből adódóan semmilyen többletdíj nem terhelheti.
A Fogyasztó által hibásan és/vagy pontatlanul megadott bankszámlaszám vagy postai cím következtében történő késedelem miatt az Eladót felelősség nem terheli.
Az elállás joga:
Tájékoztatjuk, hogy a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014 (II. 26.) Korm. rendeletben foglalt elállási jog csak azon vásárlókat illeti meg, akik a Ptk. szerint fogyasztónak minősülnek. A Ptk. 8:1. § (1) bekezdésének 3. pontja szerint "fogyasztó": a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy, aki árut vesz, rendel, kap, használ, igénybe vesz, valamint az áruval kapcsolatos kereskedelmi kommunikáció, ajánlat címzettjére (a továbbiakban "fogyasztó").
Az Európai Parlament és a Tanács 2011/83/EU számú irányelvének, továbbá a hivatkozott 45/2014. (II.26.) Korm. rendelet szabályozása értelmében a fogyasztó a terméknek, több termék szolgáltatásakor az utoljára szolgáltatott terméknek, a fogyasztó vagy az általa megjelölt, a fuvarozótól eltérő harmadik személy általi átvételének napjától számított tizennégy (14) napon belül jogosult indokolás nélkül elállni a szerződéstől.
A fogyasztó a szerződés megkötésének a napja és a termék átvételének napja közötti időszakban is gyakorolhatja elállási jogát.
A felhasználó/fogyasztó az elállási jogát úgy gyakorolhatja, hogy az elállási szándékát tartalmazó egyértelmű nyilatkozatát eljuttatja a szolgáltatónak a jelen ÁSZF 1. pontjában feltüntetett elérhetőségeire.
A fogyasztó elállási jogát határidőben gyakoroltnak kell tekinteni, ha a fogyasztó az átvétel napjától számított tizennégy (14) napon belül elküldi elállási nyilatkozatát a szolgáltató részére. Írásban történő elállás esetén azt határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, ha a fogyasztó az erre irányuló nyilatkozatát 14 naptári napon belül (akár a 14. naptári napon) elküldi a szolgáltatónak. Postai úton történő jelzés alkalmával a postára adás dátumát, e-mailen keresztül történő értesítés esetén az e-mail küldésének idejét veszi figyelembe a Szolgáltató a határidő számítás szempontjából.
Javasoljuk, hogy a fogyasztó levelét ajánlott küldeményként adja postára annak érdekében, hogy hitelt érdemlően bizonyítható legyen a feladás dátuma.
A Szolgáltató e-mailben haladéktalanul visszaigazolja a fogyasztó elállási nyilatkozatának megérkezését.
A fogyasztó elállás esetén köteles a megrendelt terméket a szolgáltató jelen ÁSZF 1. pontjában feltüntetett címére indokolatlan késedelem nélkül, de legkésőbb elállási nyilatkozatának közlésétől számított 14 napon belül visszaküldeni. A határidő betartottnak minősül, ha a fogyasztó a 14 napos határidő letelte előtt elküldi (postára adja vagy az általa megrendelt futárnak átadja) a terméket.
A terméknek a Szolgáltató címére történő visszaküldésének költsége a fogyasztót terheli. A Szolgáltatónak nem áll módjában átvenni utánvéttel visszaküldött csomagot. A termék visszaküldésének költségén kívül a fogyasztót semmilyen más költség nem terheli az elállás kapcsán. Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, a Szolgáltató haladéktalanul, de legkésőbb a fogyasztó elállási nyilatkozatának kézhezvételétől számított 14 napon belül visszatéríti a fogyasztó által teljesített valamennyi ellenszolgáltatást, ideértve a fuvarozási (kiszállításért fizetett) költséget is, kivéve azokat a többletköltségeket, amelyek amiatt merültek fel, hogy a fogyasztó a Szolgáltató által felkínált, legolcsóbb szokásos fuvarozási módtól eltérő fuvarozási módot választott. A Szolgáltató jogosult a visszatérítést mindaddig visszatartani, amíg vissza nem kapta a terméket vagy a fogyasztó nem igazolta hitelt érdemlően, hogy azt visszaküldte - a kettő közül a szolgáltató a korábbi időpontot veszi figyelembe.
Visszatérítéskor az eredeti ügylet során alkalmazott fizetési móddal egyező fizetési módot alkalmaz a Szolgáltató, kivéve, ha a fogyasztó kifejezetten a hozzájárulását adja más fizetési mód igénybevételéhez; e visszatérítési mód alkalmazásából kifolyólag semmilyen többletköltség nem terheli a fogyasztót.
A fogyasztó kizárólag akkor vonható felelősségre a termékben bekövetkezett értékcsökkenésért, ha az a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használat miatt következett be.
A fogyasztót az alábbi esetekben nem illeti meg az elállási jog:
Olyan, előre le nem gyártott termék esetében, amelyet a Szolgáltató a fogyasztó utasítása alapján, vagy kifejezett kérésére állított elő, vagy olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a felhasználó személyére szabtak. (Pl. egyedi örökcsokor, a vevő nevével ellátott esküvői köszöntő tábla, ültetési rend, stb...).
A terméket használta, módosította vagy bennük kárt tett.
A termékeket nem kompletten, használatlan állapotban, az eredeti csomagolásban küldi vissza. Amennyiben egy készletet küld vissza, annak nem minden részét tartalmazza.
Az elállási jog vizsgálata:
A Szolgáltató a visszaküldés után ellenőrzi a felhasználó/fogyasztó visszaküldésre való jogosultságát a hivatkozott kormányrendeletben és a jelen ÁSZF-ben foglaltaknak megfelelően. Amennyiben a visszaküldés minden feltételnek megfelel, a visszaküldendő termékek elfogadásáról a felhasználó/fogyasztó e-mailben kap értesítést és a felhasználó/fogyasztó választása szerint a Szolgáltató kicseréli a terméket vagy visszatéríti a visszaküldött termékek vételárát.
A vételár visszatérítésének időkerete függ a használt fizetési módtól.
Panaszkezelés menete
Webáruházunk és szolgáltatásunk
eltökélt célja, hogy valamennyi megrendelést kifogástalan minőségben, a
megrendelő teljes megelégedettsége mellett teljesítsen. Amennyiben a megrendelőnek mégis valamilyen
panasza van a termékkel, vagy annak teljesítésével kapcsolatban, úgy panaszát a
Megrendelés menüpont alatti online felületen, vagy e-mailben az ivankreativdekor@gmail.com fiókra
megküldve, illetve postai levél útján is közölheti. A szolgáltató a panasz
beérkezésétől számítva legkésőbb 30 napon belül megküldi válaszát, melyben
tájékoztatja a vevőt a vizsgálat eredményéről, valamint arról, hogy a panasz
esetleges elutasítását követően milyen jogorvoslati lehetőségei vannak a
vásárlónak. A jelen szerződésben nem szabályozott kérdésekben a Polgári
Törvénykönyv, valamint az elektronikus kereskedelemre és a távollevők közötti
szerződéskötésre vonatkozó jogszabályok az irányadók.
PANASZÜGYINTÉZÉS ÉS JOGÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEK
A Fogyasztó a termékkel vagy az Eladó tevékenységével kapcsolatos kifogásait az alábbi elérhetőségeken terjesztheti elő:
E-mail cím: ivankreativdekor@gmail.com
A Fogyasztó írásban közölheti a vállalkozással – tehát jelen esetben az Eladóval–kapcsolatos panaszát, amely az Eladónak, illetve az Eladó érdekében vagy javára eljáró személynek az áru fogyasztók részére történő forgalmazásával, illetve értékesítésével közvetlen kapcsolatban álló magatartására, tevékenységére vagy mulasztására vonatkozik.
A szóbeli panaszt az Eladó köteles azonnal megvizsgálni, és szükség szerint orvosolni.
Ha a Fogyasztó a panasz kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges, az Eladó a panaszról és az azzal kapcsolatos álláspontjáról haladéktalanul köteles jegyzőkönyvet felvenni.
Az írásbeli panaszt az Eladó – ha az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusa eltérően nem rendelkezik – a beérkezését követően harminc napon belül köteles írásban, érdemben megválaszolni és intézkedni annak közlése iránt. Ennél rövidebb határidőt jogszabály, hosszabb határidőt törvény állapíthat meg.
A panaszt elutasító álláspontját Eladó indokolni köteles.
A panaszról felvett jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az alábbiakat:
* a fogyasztó neve, lakcíme,
* a panasz előterjesztésének helye, ideje, módja,
*a fogyasztó panaszának részletes leírása, a fogyasztó által bemutatott iratok, dokumentumok és egyéb bizonyítékok jegyzéke,
* a vállalkozás nyilatkozata a fogyasztó panaszával kapcsolatos álláspontjáról, amennyiben a panasz azonnali kivizsgálása lehetséges,
* a jegyzőkönyvet felvevő személy és – telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz kivételével – a fogyasztó aláírása,
* a jegyzőkönyv felvételének helye, ideje,
*telefonon vagy egyéb elektronikus hírközlési szolgáltatás felhasználásával közölt szóbeli panasz esetén a panasz egyedi azonosítószáma.
Eladó a panaszról felvett jegyzőkönyvet és a válasz másolati példányát három évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóságoknak kérésükre bemutatni.
A panasz elutasítása esetén Eladó köteles a Fogyasztót írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával – annak jellege szerint – mely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell továbbá az illetékes hatóság, illetve a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület székhelyét, telefonos és internetes elérhetőségét, valamint levelezési címét. A tájékoztatásnak arra is ki kell terjednie, hogy a vállalkozás a fogyasztói jogvita rendezése érdekében igénybe veszi-e a békéltető testületi eljárást.
Amennyiben az Eladó és a Fogyasztó között esetlegesen fennálló fogyasztói jogvita a tárgyalások során nem rendeződik, az alábbi jogérvényesítési lehetőségek állnak nyitva a fogyasztó számára:
Fogyasztóvédelmi hatósági eljárás
Amennyiben a Fogyasztó fogyasztói jogainak megsértését észleli, jogosult panasszal fordulni a lakóhelye szerint illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz.
Eladó felhívja a fogyasztó figyelmét arra, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre nem terjed ki a szerződés létrejöttének, érvényességének, joghatásainak és megszűnésének vizsgálatára.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre ugyanakkor kiterjed az alábbiakra:
* Ellenőrzi az Fgytv.-ben a forgalmazással, szolgáltatásnyújtással, a gyermek- és fiatalkorúak védelmével, a fogyasztói csoporttal, a panaszkezeléssel, ügyfélszolgálattal, fogyasztóvédelmi referens foglalkoztatásával, valamint a vállalkozás válaszirat küldésére vonatkozó – békéltető testületi eljárásban fennálló – kötelezettségével összefüggő, e törvényben és a végrehajtására kiadott jogszabályokban foglalt rendelkezések betartását, és eljár azok megsértése esetén.
* Ellenőrzi a külön jogszabályban fogyasztóvédelmi rendelkezésként meghatározott rendelkezések betartását, és – ha a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény eltérően nem rendelkezik – eljár azok megsértése esetén.
* Ha külön törvény vagy kormányrendelet eltérően nem rendelkezik, a fogyasztóvédelmi hatóság jogosult ellenőrzi:
* az áru fogyasztók számára való értékesítésére,
* a fogyasztóknak forgalmazott termék minőségére, összetételére, csomagolására,
* a fogyasztóknak értékesítésre szánt, illetve értékesített áru mérésére, hatósági árára vagy egyébként kötelezően megállapított árára,
* a fogyasztói panaszok intézésére,
* a fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézésére,
* a termék forgalmazása vagy szolgáltatás nyújtása során az egyenlő bánásmód követelményére, továbbá
* a fogyasztók tájékoztatására vonatkozó rendelkezések betartását, és eljár azok megsértése esetén.
* Ellenőrzi a fogyasztói szerződés megkötésénél alkalmazott vagy e célból nyilvánosan megismerhetővé tett általános szerződési feltételeket abban a tekintetben, hogy azok nem tartalmaznak-e a jóhiszeműség és tisztesség követelményébe ütközően a szerződéses jogokat és kötelezettségeket egyoldalúan és indokolatlanul a fogyasztó hátrányára megállapító feltételt.
A fogyasztóvédelmi hatósági feladatokat a Fogyasztó lakóhelye szerint illetékes fővárosi/megyei kormányhivatalok látják el, amelyek elérhetőségei az alábbi linken ismerhetők meg: https://kormanyhivatal.hu
Bírósági eljárás
Ügyfél – ide értve a Fogyasztót és a Fogyasztónak nem minősülő Vevőt is – jogosult a jogvitából származó követelésének bíróság előtti érvényesítésére polgári eljárás keretében a Ptk. rendelkezései szerint, a Pp. által meghatározott eljárási rend alapján.
Békéltető testületi eljárás
A békéltető testületi eljárás előfeltétele, hogy a Fogyasztó megkísérelje a vállalkozással – jelen esetben az Eladóval – közvetlenül rendezni a vitás ügyet.
Amennyiben Eladó a Fogyasztó panaszát elutasítja, úgy a Fogyasztó jogosult a lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes békéltető testülethez is fordulni.
Az eljárásra – a fogyasztó erre irányuló kérelme alapján – az illetékes testület helyett a fogyasztó kérelmében megjelölt békéltető testület az illetékes.
A békéltető testület hatáskörébe tartozik a fogyasztói jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezése.
A békéltető testület feladata, hogy megkísérelje a fogyasztói jogvita rendezése céljából egyezség létrehozását a Felek között, ennek eredménytelensége esetén az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében. A békéltető testület a Fogyasztó vagy az Eladó kérésére tanácsot ad a Fogyasztót megillető jogokkal és a fogyasztót terhelő kötelezettségekkel kapcsolatban.
A békéltető testület eljárása a Fogyasztó kérelmére indul. Eladó felhívja a figyelmet arra, hogy Fogyasztó a békéltető testületi eljárásban nem csupán természetes személy lehet (lásd: fogalom meghatározások)
A kérelmet a békéltető testület elnökéhez kell írásban benyújtani: az írásbeliség követelményének levél, távirat, távgépíró vagy telefax útján, továbbá bármely egyéb olyan eszközzel is eleget lehet tenni, amely a címzett számára lehetővé teszi a neki címzett adatoknak az adat céljának megfelelő ideig történő tartós tárolását, és a tárolt adatok változatlan formában és tartalommal történő megjelenítését.
A kérelemnek tartalmaznia kell
* a Fogyasztó nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét,
* a fogyasztói jogvitával érintett vállalkozás – az Eladó – nevét, székhelyét vagy érintett telephelyét,
* ha a Fogyasztó az illetékességet az illetékes békéltető testület helyett kérelmezett testület megjelölését,
* a Fogyasztó álláspontjának rövid leírását, az azt alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait,
* a Fogyasztó nyilatkozatát arról, hogy a fogyasztó az érintett vállalkozással közvetlenül megkísérelte a vitás ügy rendezését
* a Fogyasztó nyilatkozatát arra nézve, hogy az ügyben más békéltető testület eljárását nem kezdeményezte, közvetítői eljárás nem indult, keresetlevél beadására, illetve fizetési meghagyás kibocsátása iránti kérelem előterjesztésére nem került sor,
* a testület döntésére irányuló indítványt,
* a Fogyasztó aláírását.
A kérelemhez csatolni kell azt az okiratot, illetve annak másolatát (kivonatát), amelynek tartalmára a Fogyasztó bizonyítékként hivatkozik, így különösen a vállalkozás – tehát az Eladó – írásbeli nyilatkozatát a panasz elutasításáról, ennek hiányában a fogyasztó rendelkezésére álló egyéb írásos bizonyítékot az előírt egyeztetés megkísérléséről.
Ha a Fogyasztó meghatalmazott útján jár el, a kérelemhez csatolni kell a meghatalmazást.
Eladót a békéltető testületi eljárásban együttműködési kötelezettség terheli.
Ennek keretében fennáll az Eladónak a békéltető testület felhívására történő válaszirat megküldési kötelezettsége, továbbá kötelezettségként kerül rögzítésre a békéltető testület előtti megjelenési kötelezettség.
Amennyiben az Eladó székhelye, telephelye vagy fióktelepe nem a területileg illetékes békéltető testületet működtető kamara szerinti megyébe van bejegyezve, a vállalkozás együttműködési kötelezettsége a fogyasztó igényének megfelelő írásbeli egyezségkötés lehetőségének felajánlására terjed ki.
A fenti együttműködési kötelezettség megszegése esetén a fogyasztóvédelmi hatóság rendelkezik hatáskörrel.
A Békéltető Testületekről bővebb információ itt érhető el: https://www.bekeltetes.hu
A területileg illetékes Békéltető Testületekről bővebb információ az alábbi linken érhető el: https://www.bekeltetes.hu/index.php?id=testuletek